onsdag 13. juli 2011

Gratinerte tomater

Jeg prøver å introdusere grønnsaker som hovedtilbehør til maten, istedet for alle disse trege karbohydratene. Egentlig tror jeg ikke karber er den store fienden, men til og med jeg skjønner at grønnsaker er endel sunnere er enn ris og pasta. Utrolig nok har ikke min kjære protestert enda, men det kan ha noe med at jeg har prøvd å gjøre disse grønnsakene en smule mer spennende.

Dagen før i går, altså på mandag, laget jeg for eksempel gratinerte tomater og kyllingfilé. Super godt, og veldig enkelt.

Gratinerte tomater (2 porsjoner):
  • 6 tomater
  • 1 rødløk
  • 3 fedd hvitløk
  • Salt
  • Pepper
  • Olivenolje
  • Tørkede (eller friske) urter
  • Litt ost

Kutt tomatene i skiver og legg de i bunn av en ildfast form. Hakk rødløk og hvitløk i små biter og strø dette over tomatene. Drypp litt olivenolje over og smak til med salt og pepper. Strø derretter over urtene og osten. Jeg synes kanskje alt bortsett fra tomatene satt seg fast i osten, så det kan være en idé å blande det litt bedre.

Serverte dette til to kyllingfiléer laget i stekepose med masse urter. Denne kan også spises helt for seg selv om du er av den mindre kjøttetende typen.

Glemte helt å ta bilde av maten, så bildet er lånt fra denne bloggen: Sunn middag, dette er også bloggen jeg fant den opprinnelige oppskriften på, og gjorde den litt mer meg og sambo vennlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar